Průběh druháku

 

Průběh zimního semestru druhého ročníku
 
Další semestr se přehoupnul do druhé poloviny a já mám takový pocit, že by nebylo špatné trošku shrnout a přiblížit všem zájemcům, jak ten druhák u nás vypadá. Mám dojem, že sylabus nynějších prváků je jinačí (minimálně co se týče anatomie) a tudíž se i některé předměty budou lišit, nicméně domnívám se, že zas tak velký rozdíl v tom nebude.
 
Ve druhém ročníku jsme opětovně oprášili vědomosti z histologie a embryologie. Všichni se samozřejmě moc těšili, protože poznávání struktur v růžových obrázcích je snem každého medika. Studium mě osobně baví, velký dík patří panu Jancqueirovi. Tentokrát ovšem změna - vzhledem ke skutečnosti, že nám i vám budoucím postavili nové teoretické ústavy, přesunuli jsme se do nových prostor, které doposud voní novotou. Učebna se zvětšila, počet řad snížil, počítače zůstaly stejné, jenom nám vypnuli internet, přesto kdekdo si dál krátí dlouhou chvíli všemi možnými způsoby. Pokud by někdo nerozuměl mému povzdechu - průběh cvičení je minimálně pro mě neefektivní. Člověk neví, co si má do prezentace poznačit, co je důležité a co není, protože je toho hodně a tak se mi dvě hodiny a patnáct minut vleče. Nic víc k tomu dodávat nebudu. Testy píšeme dál, ti, kteří neuspěli napoprvé, mají možnost si test opravit v pátek, pokud neuspějete ani v pátek, pak na konci semestru společně se semestrálním testem. Až v lednu. Bohužel. Zápočtový test se potom skládá z padesáti otázek, přičemž 5 otázek jsou EM obrázky, deset otázek je teorie a zbytek jsou poznávačky barevných obrázků. Zkouška je daleko, proto prozatím toto řešit nebudu. Uvidíme v lednu. Toť prozatím vše k histologii.
 
V našem ročníku je naposledy anatomie třísemestrální. Taktéž anatomie je velice oblíbený předmět, kterému se úporně věnuje každý týden většina studentů. Ve třetím semestru jsme probírali oko a ucho, PNS a CNS. Ke zkoušce nám k tomu všemu přibude ještě topografie. Bohužel pitvy už se nekonají, pouze poznávání řezů, což je praktická zkouška podmiňující zápočet a následnou zkoušku, kterážto bude stejně jako v ročníku prvém skládati se z části testové a ústní. Tento semestr jsem vychytal paní docentku Holibkovou a navzdory všem možným řečem, posměšným či urážlivým, jsem spokojený. Ano, je to starší paní, ale stále má přehled a mnoho znalostí. Zkouší pouze minimálně a její dotazy nejsou nikterak zákeřné, bohužel mé znalosti jsou chabé. Na svou obranu mohu říci pouze to, že mimo anatomii, je potřeba se učiti na průběžné testy z chemie, fyziologie a histologie, což taky není žádný medík. Takže tak k anatomii.
 
Dále si na nás nachystali biochemii. Za sebe říkám - nemám rád chemii, takže zas takové nadšení jsem zprvu nesdílel. Díkybohu jsem ale schytal paní docentku Vostálovou a to je skvělý vyučující. Doporučuji všemi dvanácti. I když je paní docentka mimořádně přísná na testy, které se mimochodem píšou každý týden a jedná se o látku, kterou budete probírat v daný týden, mnohému se přiučíte, pokud chcete. Testy se píšou na začátku hodiny, maximum bodů je 10, což činí 100%. K tomu, abyste obstáli u zápočtu za zimní semestr potřebujete mít alespoň 70%. Takže, učte se, a učte se nejen ze skript, která slouží i jako návody k praktickým cvičením, ale zejména ze skript pro první ročník, z přednášek a všeho možného. Co jsem slyšel své kolegy v plášti, kteří mají jiné vyučující, tak to nemají tak náročné, většinou mívají 9 - 10 bodů, my bojujeme v rozmezí 6 - 9 bodů. To jen tak pro informaci. Náplní tohoto předmětu je prohloubit znalosti biochemické a také trošku nahlédnout k praxi. Mě cvika z biochemie baví, možná, kdybych míval těch devět bodů stabilně, tak by mě to bavilo o to víc, na druhou stranu si říkám, že vděčím za paní docentku. opravdu naučí a když nerozumím, tak velice blbuvzdorně vysvětlí. A jako třešnička na dortu - paní docentka se velkou měrou podílí na sestavování testu, který nás/vás čeká v létě u zkoušky.
 
Fyziologie. Stěžejní předmět celého roku v druháku. Na fyziologii jsem se doopravdy moc těšil a nemohl jsem se dočkat, jak budu studovat z Ganonga a pochopím všechny děje v našem těle. Opak je pravdou. Není čas na hlubší anabázi. V zimním semestru nás čekají dva testy, taktéž v létě. Sranda je, že každý test má 100 otázek a vy musíte mít v součtu minimálně 182 bodů z 200, tzn. průměrně 91 bodů a víc z jednoho testu. Jinak vás čeká přezkoušení z celého semestru, nevím jestli zkouší pan docent Nečas, nicméně procházka Flórou to není. Náplní cvičení ve fyziologii je nejprve seminář, kde vyučující přednáší k danému tématu podle prezentace a následovat by mělo praktikum. To ovšem není samozřejmostí a tak se kolikrát stane, že skončíte o hodinu, hodinu a půl dřív, což je velice pozitivní zejména pro přespolní, kteří jedou domů. Mimojiné i já. Abych nezapomněl - ve fyziologii musí každý během roku splnit ještě jednu podmínku - odprezentovat referát na dané téma. Někdo si to odbyde v zimě, jiný v létě. Co si vyberete, je na vaší úvaze. Obecně se tvrdí, že náročnější je zimní semestr a léto leháro, ale věřte někomu...
 
TPO. Předmět, který by nás měl připravit k letní ošetřovatelské praxi. A připraví? Minimálně teoreticky by měl, ovšem opět záleží na vašem přístupu a přístupu vyučujícího, který je většinou sestra či vrchní sestra z nějakého oddělení. Vedení hodiny je přímo závislé na tom, kterou vám rozvrh přidělí. Nám se nepovedla a je to znát. Paní vrchní sestra nám čte prezentaci, občas přihodí historku a nakonec něco málo prakticky ukáže. That's all. Chtěl bych moc, kdyby nás místo nezaáživné hodiny vzala někam po nemocnici? Ano, jsou skupinky, kde spolužáci navštěvují různá oddělení, či hodiny jsou vedeny spontánně a mají úroveň. Nás se to však netýká. Ano, paní vrchní sestra nás za odměnu vezme někdy na konci semestru kouknout se na její oddělení, ale to je z její strany asi tak úplně všechno. Rád bych vzpomenul na náš apel, že bychom rádi koukli na heliport, ovšem paní vyučující nás odbyla s tím, že to neumí zařídit, že to nejde. Tak jsem se postavil, jakožto zástupce lidu, a celkem jednoduše návštěvu přistávací plochy helikoptéry zařídil. Problém to opravdu nebyl, když se chce, všechno jde.
 
Dále si můžete ve druháku taktéž zvolit céčkové předměty. Na mě zbyla pouze angličtina 3 s panem Mandou. Pana Mandu jsem předtím neznal a z historek jsem slýchal, že je velice přísný a zlý pán. Ano, našlo se pár, kteří jej měli rádi, ale těch mnoho nebylo, a tak jsem s nejistotou začátkem semestru vstoupil do učebny s ním a musím říct - nelituju. Je to fajn člověk, měl jsem tu možnost s ním konzultovat svou prezentaci, která je samozřejmě podmínkou zápočtu a opakuju se - je to ok člověk. Neprudí, není protivný, naopak vstřícný a k tomu sportovec! Předmět bych si ovšem znova nezvolil, protože náplní angličtiny tři (u mr. Mandy) je konverzace a to není moje kolej:D Ovšem pro ty, kteří se chtějí zlepšit v angličtině, vřele doporučuji. Pan Manda se týden co týden střídá s Peterem, což je afroamerický lékař, studující u nás PhD. Hodně v pohodě člověk, asi jako většina amerických černochů.
 
K tomu všemu výše popsanému jsem si koupil permanentku na tělocvik - horolezectví. Samotného by mě něco takového nenapadlo, ale byl jsem navnaděn spolužačkou a tak jsem do toho šel. Permanentka stojí 550,- na semestr a dá se koupit zpočátku semestru u jídelny a poté za Akademikem. Samotná "výuka" probíhá u ZŠ Heyerovského, kousek od školy. Stěna má cca 8 metrů, poskytuje mnoho cest a obtížností. Ano, není to nic extra, ale pro nadšence a začátečníky bohatě stačí. I když jsem byl zpočátku spíše skeptický, jsem teď rád, že jsem do toho šel. V horolezectví totiž minimálně ze začátku uvidíte velký progres, kdy z týdne na týden budete posouvat své hranice, společně se sílou, kterou získate, neboť tento sport upevňuje nejen ducha, ale zejména celé tělo!;)
 
Kdybych měl nějak shrnout prozatimní průběh semestru, musím říct, že je to o něco lepší jak v prváku. Možná je toho míň anebo spíše - zvykli jsme si. Každý týden se píše chemie, na kterou je dobré se připravovat průběžně, do toho několikrát test z histologie, dvakrát velký test z fyziologie a samozřejmě anatomie. Jasně, nejde stihnout všechno, ale na druhou stranu, v prváku na vás tlačí víc a z více stran. Tím nechci nějak znevažovat druhý ročník nebo snad potvrzovat slova druhých, že tento ročník je odměnou za prvák, ale prostě a jednoduše - začínáte umět v tom plavat. A to je podstatné.
Co se týče rozvržení mého týdne; začínám v pondělí biochemií na jedenáct a končím ve středu fyziologií v jednu. Samozřejmě mezi předměty se najde pár delších mezer, takže ještě navíc mám čas studovat v mezičase, ale podstatně více se učím během "volna", tedy od čtvrtka do neděle. Je škoda, že většinu volného času věnuji studiu, nicméně zas to není tak, že bych seděl od rána do večera v knihách. Zmínil jsem to už několikrát, je potřeba upřednostňovat priority, tedy v mém případě neučit se histologii z týdne na týden, stejně tak fyziologii je zatím zbytečné obětovat víc než je bezpodmínečně nutné a tak dál. Nevím, zda se mi tento způsob studia vyplatí a zda nebudu ve zkouškovém nadávat na svou debilitu, ale je potřeba užívat si co nejvíce studentského života, přestože to zní moc klišé.
 
Úplně poslední informace na závěr - na přednášky z fyzioly maximálně pan docent Nečas, ale na kolegu Chlupa jen ti nejodvážnější!:D

Průběh druháku

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek