Farmakologie 2

 

    Jak už název napovídá, v tomto případě se jedná o dvousemestrální předmět, který je zakončen ústní zkouškou. Farma je dost specifická a dá se říci, že právě jí doopravdy končí vaše preklinické putování napříč studiem medicíny. Úspěšně složeným rigorózem z farmy pomyslně zavíráte brány univerzity a pak už vás čeká pouze a jenom klinika. Hned v úvodu chci všechny budoucí kolegy uklidnit, neboť se v případě farmakologie jedná o to lepší, co vás v průběhu studia potká. Nejen, že přednášky mají velkou hodnotu a pan docent má hodnotu ještě o level vyšší (nejsem patolízal;), ale hodně z toho, co zde načerpáte, opravdu využijete v praxi! Konečně! Konečně se dostáváte k něčemu, co má opravdu smysl. Samozřejmě nemohu tvrdit, že celá výuka farmakologie byla 100% přínosná - teď narážím na úroveň cvičení vedených některými "vyučujícími", ale v konečném důsledku hodnotím tento předmět hodně nadprůměrně

    O panu docentu, nyní již přednostovi ústavu farmakologie, se vede mnoho řečí a polopravd, zvěsti se různí, ale vězte, že dokud nepoznáte na vlastní kůži příchuť cynicky laděných přednášek páně docentových, dokud na vlastní pěst neucítíte pocit vlastní méněcennosti, pak nemůžete soudit. Hned první přednáška se nese v duchu "vy, kteří nejste z lékařské rodiny, tu nemáte co dělat" a "většina z vás patří na ekologické obory", takže si během pár okamžiků uvědomíte, že farma bude probíhat poněkud jinak než všechny předešlé preklinické předměty. Ovšem neděste se dopředu. Komu vyhovuje tento styl humoru, ten bude ve svém živlu. A přestože toto není úplně můj šálek kávy, i já jsem si našel v tom to své a několikrát se páně docentovým vtípkům letmo pousmál. Horší to je potom na cviku, kdy vám přednáší sám pan přednosta, zkouší a vy nevíte, protože jste se den předtím učili na zkoušku, kterou jste před chvilkou složili. Shodí vás a to zabolí, takže příště už se polepšíte a na výuku se lépe připravíte. I taková je farmakologie. I takové je studium ve vašem druhém poločase na fakultě.

    Dle mého názoru není střet kliniky s farmakologií zcela dobře promyšlený. Zejména proto, že již chodíte po různých odděleních (anebo stážujete v Ostravě na infekčním), učíte se na dílčí zkoušky a do toho ještě farma. Pokud máte zimní semestr dobře rozvržený a máte čas, můžete jej investovat do studia farmy, v případě ale, že máte zimák napráskaný vším možným a ne zcela lehkými zkouškami, pak nebudete stíhat a onen vytoužený "pohodový" čtvrťák zas takový klídek nebude. Zvažte svůj harmonogram a nepodceňujte přípravu na cvičení a na tři (slovy tři) testy v průběhu semestru se dobře připravte. Vše se vám vrátí, protože před zkouškou musíte složit zápočtové zkoušení z cca 100 léků, o kterých byste měli vědět KAM je zařadit, NA CO jsou, KONTRAINDIKACE (KI), Nežádoucí Účinky (NÚ) a podobné.

    K testům menší poznámka: jsou formou kazuistik, vedení vás chce donutit zapnout bedny a to je moc dobře. Hodnotím velice pozitivně.

    K vyučujícím: pan docent je osobnost. A tak je také potřeba k němu přistupovat. Třemi slovy - je to borec. Dále chci také vyzdvihnout MUDr. Strojila PhD., protože i on je personou ústavu a jeho přednášky i cvika měly kostru a hlavu i patu. Mně sedl, ale objevily se i názory, že moc odbíhá od tématu a zbytečně moc mudrcuje. Však taky proč ne, vždyť je MUDr., ne?:P K ostatním se vyjadřovat nebudu, nemám s nimi tolik zkušeností, ale obecně řečeno se jedná o průměr.

    Nezapomeňte se tedy připravovat na cvičení, protože se v úvodu hodin zkouší. Sice intermitentně, ale je to pro vaše dobro.

    Zkouška samotná je pak vyvrcholením celých dvou semestrů a měla by tedy poukázat na vaše nově nabyté (ne)znalosti. V prvé řadě je potřeba podotknout, že učiva není hodně. Ale špatně se učí. Léků je celá řada, NÚ také a KI jakbysmet. A ti, kteřížto neměli zatím moc, co do činění s léky budou mít problém. Tedy i já, jenžto doposud bral snad jen céčko a hořčík. Dobrým tipem ke šprtání, který jsem ale obdržel až po napodruhé složené zkoušce, je kreslení si panáčků a zvýrazňování orgánů, na které daná látka účinkuje. Ať už léčivě či naopak. Je to hezká myšlenka a jistě účinnější než lecjaké nesmyslné mnemotechnické pomůcky, které pouze zbytečně zabírají omezenou mozkovou kapacitu. Ale proti gustu žádný dišputát. Ovšem z kolegů, kterých jsem se tázal na techniku učení, označilo mnemotechnické pomůcky za přínosné pouze malé procento. Možná dva z deseti jedenácti. Kartičky také nejsou špatnou metodou. V konečném důsledku se ale jedná o šprtání se telefonního seznamu, a kdo na to nemá buňky, ten se bude potácet, protože ani 3 -4 týdenní učení nebude v jedinci vzbuzovat pocit určité vědomostní jistoty. Holt, někdo má a někdo nemá.

    Rigorózum má ve svých rukou především pan docent Urbánek a velkou většinu z vás bude tedy zkoušet on. Praxe praví, že není zlý, podlý, cynický ani jinak vás nechce potopit, ale napoprvé vás klidně vyhodí - nikdy ale za malichernosti, vždy za základní neznalosti.

    Studijních materiálů je mnoho, zdrojů také, čerpejte i z wikiskript (doporučeno samotným doc. Urbánkem) a zejména se učte z přednášek. Ty chce examinátor slyšet a vesměs jde opravdu o důležité informace pro pozdější praxi.

    Zkoušky ani pana docenta se bát nemusíte, jedná se opravdu o korektní přístup. Farmakologie je jeden z mála předmětů, který mne zaujal a to nejen svým obsahem, ale i ojedinělým přístupem k nám studentům. Jako pomyslná tečka za preklinikou se jeví farmakologie více než důstojně.

 

Farmakologie 2

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek